Marokkó 2009 : 21. nap (1. rész)

2009.07.31. péntek

A tegnapi oázis pálmaligetét a szállodával, nem akartuk gyorsan otthagyni. Reggel kellemesen az úszás és reggeli után komótos indulást terveztünk. Így is történt.

.

A mai napra összesen 120 km volt a terv és ez is az ország egyik főútján. A magas Atlaszon sok lehetőség másfelé nincs. Minden térképen ez az út-szakasz úgynevezett látványút. A térképek nem hazudnak, mi több ezt a szakaszt mi már minden irányból a korábbi kalandok során végig is élveztük. Itt valami olyan hihetetlenül szépek a hegyek, hogy bárhányszor jár erre az ember, minden alkalommal szájtátva bámulja a természet csodáját.

. .
. .

A hatalom a kezemben volt, hiszen ez szerpentin. Mint kiderült, ezen akiránduláson nekem jut a szerpentin - na meg egy kis homok - a többi dolgos út most mind Apára esett.

Terveink szerint a délelött folyamán Quarzazate nevű városban (Marokkóban a királyi városok után a legnagyobb) egy kicsit elmélázgatás, vásárolgatás után kora délután keressük meg szálláshelyünket. Hát majdnem így történt.
A város előtt úgy 10-12 km-re  két jobbos kanyar között, mondok Apának, egy kis baj van, azt hiszem defektet kaptunk. Azonnal próbáltam kihúzódni a mögöttem jövő már intett, hogy defektem van, mintha nem tudnám! A dolog szépségéhez tartozik, hogy a pisték nem igazán ápolták meg a gumijainak oldalsó felszineit. Már az utolsó piste után nem túl nagy örömmel konstatáltuk, hogy a jobb hátsó gumi köpenyén egy lencse szerű hasadás van, illetve minden gumi fala, hát megkaristolódott. A defektnél Apa rögtön a kiszállás után jobb hátul kereste a defektett, ahol nem volt, de a bal első gumi elfogyott. Én ugyan nem értettem, mert azt éreztem, hogy elől van a baj, de kívülről előzőekben ez még viszonylag épnek tűnt. Sebaj kerékcsere. (Nejem el volt foglalva a segédkezéssel és ezért a képi anyagok csak a fejünkben léteznek...)
Természetesen nem csak az autó volt felkészítve, hanem elhoztuk magunkkal Apa szerszámainak egy pici részét.  Ez a pici rész, aki járt már nálunk a garázsba, az tudja, hogy majdnem felér egy közepesen felszerelt javitó műhely szerszám készletével.
Kiszállás, én gondosan az elakadás jelző háromszöget a mögöttünk lévő kanyar bejáratáig elvittem és felállitottam. Egész idő alatt csak a forgalomtól tartottam, mert a probléma minket egy olyan szakaszon ért, ahol az egyenes ami max. 150 méter volt valamivel a közepén álltunk.
Szóval hátsó ajtó kinyit, egy kis bőrönd, egy nagy bőrönd, még egy nagy bőrönd ki az útszélire. A csomagtartó alsó fedele fel, műhely kinyit. Az autó saját hidraulikus emelőjét kivette Apa és próbálta a megfelelő helyre berakni, de annyira leült az autó bal eleje, hogy csak olyan helyen tudta emelni, ami mellett a kereket levenni nem lehetett.
Közben a melletünk elmenő autók, nem hogy elsodortak, hanem mindegyik lassított és megkérdezte kérünk-e segítséget. A múltkori filozofálgatásomat ez jelentősen alátámasztotta, az itt elő emberek világszemléletéről.
Mit tegyünk gondoltam én, majd az én iszonyú szerencsés és nagyon ügyes párom ismét bebújt a szerszámok közé és egy kis fekete táskából elövett egy ballont egy igen hosszú, de szép sárga csővel. Na Ő volt a pneumatikus emelő.  A ballont alátette a kocsi bal eleje alá, és szólt mama indítsd el a motort. A kipufogó csőre rátette a sárga cső végét és láss csodát! Másodpercek alatt a ballon felfújódott és megemelte a kocsit. Ekkor már megfelelő helyre alátehettük az emelőt és az én szorgos segítségemmel megemeltük a kocsit. Hátsó ajtóról pótkerék le,  lukas kerék helyére fel. A dolog pikk-pakk történt, egy baj csak a tűző nap és a 38 fok volt. De egész nap ez volt a legnagyobb bajunk a bajok mellett. A végén a porfogót a kerékagyra én csavarhattam vissza!! A defektes kerék szemlevételezésekor egyértelmű vált, ez nem gumi javitóra vár hanem a kukára. A belső falán sikerült egy kb. 5 cm-es hasadást csinálnunk. A kerék azért visszakerült a pótkerék helyére, csomagok vissza, elakadás jelző háromszög összecsukva, elrakva, út folytatva.

A víz ívás és a kellemes légkondi duruzsolása közben egybehangzóan megállapítottuk Quarzazate nem a csavargás, hanem a gumiüzlet kereséséről szól.  Lépésbe haladva, minden irányban gumis műhelyt kerestünk, engem egy kicsit a szemlélődésben akadályozott a szokásos arab autó, szamár és gyerek forgalom. Az általános szemlélődés nem járt sikerrel, így a megszokott marokkói formát választottuk. Az út szélén álló petit taxist megkértük mutasson egy gumist. Néhány száz méter után találtunk egy aranykezű Ali műhelyt. Jeleztük, hogy nekünk nem javítás kell, hanem új gumi, mert a mienk kaput.
Én egy kicsit féltem tőle, hogy a fenében lehet az Atlasz közepén olyan gumit szerezni, ami után Pesten is rohangászni kellett. Nejem megfejtette a rejtvényt. Itt minden második aztónak ilyen gumija van (Mitsu 200, Toyo, stb) míg Pesten alig.
Némi nyelvi problémánkon a a taxis átsegített. Ali megszemlélte  jobb hátsó kerekünket is és már kérdés nélkül motorra pattan a legközelebbi gumi üzletbe. 20 perc múlva megérkezett és mondta, rendben a dolog majd utána 1 perccel megérkezett egy autó, benne a mi 2 vadi új Continentál guminkkal. Ránk csak a fizetés várt. (Zitus! Nektek nem kell ecsetelgetnem, de Marokkó hozta a szokásos formáját. )
Ali nekiállt lecserélte a defektes és a jobb hátsó szakadt gumiköpenyeket és feltette az autóra.

.

A jobb első gumit is tüzetesen átnézte, az rendben volt. Már csak az maradt hátra, hogy a pótkerék visszakerüljön a helyére. Na itt a dolog megakadt. Nem fért vissza. Apával rohadtul nem értettük, hogy kerékcserénél, nekünk ez visszament, akkor most egy ugyanolyan kerék miért nőtte ki a helyét. A kínlódásnak 2 csavar itta meg a levét, mindkettőenek sikerült a menetét elszakítani. Na itt Apa türelme elfogyott, mondta no no lala, na megminden egyebet. Elhajtotta az összes szerelőt, pótkerék be hátra a csomagok tetejére. Közben én nagy suttyomban egy bőröndöt előre suvasztottam az utastérbe, így elfértünk.

Egy óra, nem általunk választott napozás és bosszankodás után, de azért megfelelő számú kerékkel indultunk a szállás helyünkre. Ez hál'Istennek 25 km-re volt csak.

Útközben próbáltuk megfejteni azon fizikai törvényszerúséget, hogy azonos méretű 2 kerék közül az egyik miért nagyobb. Arra jöttünk rá, hogy nem tudjuk, de érkezés után szemrevételezzük.

Az Atlaszban egy nagyon szép helyen lett a szállodánk. Igaz kicsit rémisztő volt a megérkezésünket követően, hogy a parkoló és a száloda között közel 80 méter sikátorokon és romos épületeken vezetett át. Én belül már úgy gondoltam, na ez lesz a nagy tévedésünk.

.

De egyszer csak elértünk egy szép portált és bizony belül minden rendben volt. Természetesen a megizzadt és az izgalomtól megfáradt vendégeket hideg vízzel fogadták, ettől a pillanattól a dolog rendben volt. Mindenes Ali egy kordén behúzta a csomagjainkat, de Apa ott maradt, mert izgatta a kerék dolog. Én csendesen megjegyeztem, hogy a lecserélt korábbi pótkeréken eltérő számok is vannak, de Ő csak a tapasztalatnak hisz. Így negyven fokban egyedül 1óra alatt megfejtette a fizika rejtelmét. Az autón felrakott pótkerék nem olyan hasas mint  többi (hazamegyünk Milán már biztos, hogy lovaggáverést kap csak), tehát a frissen felrakott kerék le, a csomagtartóban lévő kerék fel, eredtei pótkerék ismét pótkerékké változott, mi több befért a helyére. A hiányzó törött csavarokat átmenetileg, arra a 3000 km-re a pók pótolja.

Hát így esett a dolog. A lényeg az én párom egy igazi szerencse ember. A defekt nem a pistén történt, a Mitsu nagyon jól van megcsinálva, talán én sem vagyok béna. Itt Marokkóban minden beszerezhető, olyan is ami otthon nem is egyszerű, ez pedig a terepgumi. Hát kell ennél jobb vég?
Holnap Marrakesh és szuk és Fna. De sajnos utána irány Európa, lehet, hogy Brunó kutyám megint megérzi, hogy hazafelé megyünk és a kapuban fekve vár.

Előző oldal VISSZA Következő oldal

És Béla a tevéid...

 

 

Egyre kissebbek a tevéim!

Viszont egy ilyen BMV nem vóna rossz...

silber 2009.07.31 - 12:50
GAOP-ok! Ez vmi egészen gyönyörű! Bár már nem bánnám, ha kotródnátok hazafele,mert az Öreg csak hízik, csak hízik. Hiányoznak neki a csütörtöki balett-órák!Puszi, vigyázni...!

Anikó 2009.07.31 - 10:57
Ez az Atlasz kaland tényleg egy csoda, már csak a képek látványa szerint is. A dzsinre vigyázzatok, ha kiengeditek az üvegből valami nagyon jót kívánjatok!

Sipka Feri 2009.07.31 - 09:48
A betörők nagyobb rendet hagytak maguk után, mint mi szoktunk reggelenként. Profik voltak. Csak az aranyat vitték el, és egy pici fényképezőgépet. Zsuzsi észre sem vette, hogy járt a lakásban valaki.
Most már inkább tovább olvasom a kalandjaitokat. Az érdekesebb. Jó utat.

GaOp 2009.07.31 - 08:00
Teso, kérlek kérdezd meg a Zolitól, sikerült-e a gépünkből müködőképes eszközt csinálnia?

OM 2009.07.31 - 07:28
Látszólag régebben jártam erre, de ez csak álca. A telefonomon olvastam a kalandokat és ott irni is kicsit macerásabb, de az Anyunak beszámoltam, hogy megvagytok. Az utolsó napi beszámoloban, mintha némi csalodottságot vélek felfedezni, de lehet ez csak annak az oka, hogy az agyamra ment itthon a meleg. Valószinű én nem fogom a sivatagi meleget keresni. Fel a fejjel azért a program szerint is vannak még hátra szép szakaszok, mégha nem is kell ásni magatokat a homok alól. Teso tudod a hiszti nem hiszti csak mű depresszió a Fehér lányok megfogalmazásában müdepi, azért ez tudományosabban hangzik.

Sanyimanó 2009.07.31 - 00:00
GaOpok! Mér csak a Béla (nem) kap tevét? Egy ici-pici skarabeuszra nem telne a jó barátok részére?
Ja, és J&J-nek sok szeretettel:
"Ábrahám Pál:
Teve van egypúpú
Szövegíró: Harmath Imre
Letét: Könnyűzene - ének harmóniajelzéssel
Műfaj: Sláger, sanzon
Kiadó: Editio Musica Budapest
Katalógusszám: D90067
Készlet: Nincs raktáron - beszerezzük Önnek"